Å snakke om følelser med barn

Barn trenger hjelp til å sette ord på, og å kjenne igjen følelsene sine. Det kan oppleves vanskelig hvis du ikke har så god trening i dette selv, men stort sett er det bare litt trening som skal til.

– At voksne snakker om følelser og forklarer hva som skjer i kroppen og i hodet når man blir sint, lei seg, glad eller redd gir barna sosiale ferdigheter. Og ikke minst gi aksept for at man føler dette.

Barn må lære hvordan de kan kjenne igjen følelsene når de kommer, og hvordan de skal takle dem.

– De trenger noen til å forklare dem hvordan de skal tenke: «Nå må jeg roe meg ned og tenke meg om før jeg handler og snakker». Da vil de lettere kjenne igjen det man har snakket om når ulike situasjoner oppstår, og kan dermed lettere regulere følelsene og forholde seg til situasjonen på en tryggere og bedre måte, sier Jørgensen.

Minn barna på at det er viktig å kunne kjenne igjen følelsene våre for at vi skal kunne forstå hvordan vi har det. Når vi opplever vanskelige følelser, kan vi fortelle det til noen, slik at de kan hjelpe oss. I noen situasjoner er det også helt normalt å ha mer enn én følelse om gangen, og disse følelsene kan til og med være motstridende.

Minn barna om at det ikke alltid er så lett å kjenne igjen andre menneskers følelser. Vi kan ha motstridende følelser eller flere følelser på samme tid, og det kan være nyttig å si til andre hva vi tror de føler, slik at vi kan forstå dem bedre.

Mestringsstrategier er handlinger eller atferd som hjelper oss med å håndtere nye eller vanskelige situasjoner. Gjennom kurset blir barna oppmuntret til å finne og prøve ut mange ulike strategier og se om de fungerer for dem. Bare gjennom praktisk utprøving vil de oppdage om strategiene virker for dem. Forskjellige mennesker velger forskjellige strategier i forskjellige situasjoner. Ingen strategier vil virke hver gang, eller virke for alle. Alle strategier må imidlertid oppfylle De gylne reglene: REGEL 1: Strategien gjør situasjonen bedre eller gjør at jeg får det bedre (eller begge deler). OG REGEL 2: Strategien vil ikke såre noen. Alle strategier som oppfyller De gylne reglene, skal godkjennes. Hvis en strategi fører til at selv bare én person blir såret, må den forkastes. Når du skal hjelpe barna med å vurdere mestringsstrategier, kan du stille følgende spørsmål: – Ville det få deg til å føle deg bedre eller gjøre situasjonen bedre? – Forestill deg at du bruker denne mestringsstrategien. Kan du fortelle oss hva som ville skje? – Er dette i tråd med De gylne reglene? – Har du andre forslag? Hva annet kan du gjøre? – Er det noen andre som har forslag? – Er dette noe du virkelig kunne tenke deg å gjøre?