At hverdagen på nye skole fungerer kan være avgjørende for om en fosterhjemplassering blir vellykket eller ikke. Denne filmen er et nyttig verktøy for både skole, barnevern og fosterhjem.
Hvordan oppleves det for et barn å ikke bare få et nytt hjem, men samtidig også ny skole? Hva skal til for å gjøre overgangen og skolehverdagen så bra som mulig? Hva kan skole og barnevern gjøre for å forberede dette på en god måte? Dette kan være av svært stor betydning for hvordan den nye hverdagen til barnet blir i fosterhjemmet.
Siden sist har fosterfamilien Henriksen fått enda et fosterbarn, Linnea på 10 år. Linnea har vært hos familien gjennom sommeren, og begynte på ny skole etter ferien. Det har nå gått et par måneder, men skolehverdagen er fremdeles ikke så lett for Linnea. Lærer Mona synes også det er utfordrende. Fostermor Astrid bekymrer seg, mens storebror Arne, som nå er godt etablert i familien, gjerne vil være en god støtte for den nye fostersøsteren sin.
Filmen er et utgangspunkt for å snakke om hva som er viktige for å skape en så god skolehverdag som mulig for barn i fosterhjem. Utfordringene som tas opp i filmen er også overførbare til barn som flytter i institusjon.
I veiledningsheftet finner dere refleksjoner og spørsmål som kanskje kan være til nytte når dere ser filmen. Refleksjonene er i hovedsak skrevet med barna som målgruppe. Allikevel er alltid de voksne som må ta ansvar for samtalen. Mange av refleksjonsspørsmålene kan også være nyttige for de voksne å drøfte og reflektere rundt seg i mellom.
I tillegg har vi denne gangen laget noen refleksjonsspørsmål som retter seg særlig til de voksne (foreldre, fosterforeldre, fagfolk) og til skole og barnevern.
Info om filmen
-
Målgruppe
Fosterbarn, fosterforeldre, fostersøsken, skole og barnevern. Filmen kan også være nyttig for studenter, saksbehandlere, tilsynsførere m.fl. Veiledningsheftet er skrevet for voksne.
- Veiledningshefte
- Andre filmer i denne serien